Størenslunden i ny drakt

Våre elever på bygg- og anleggsteknikk hjelper til i disse dager til at Størenslunden skal få et realt ansiktsløft.

Ivrige elever

Størenslunden i ny drakt. - Klikk for stort bildeStørenslunden i ny drakt. Hege Linnerud Næss - Dette kommer hele bygda til gode, sier faglærer Hans Dehlimarken. Han har med seg elevene på Vg1 og Vg2 bygg til Størenslunden hvor det jobbes på spreng for å bli ferdig før den høytidelige åpningen med ordføreren der på lørdag.

- Vi har rokkert om på timeplanen og jobber nå for å bli ferdig til helga. Snøen ga oss noen utfordringer med å holde tidsskjema, men nå er vi i rute igjen, sier Dehlimarken.

Repetisjon og øving

Vi tok en prat med elevene Oliver Haug og Sindre Bakken som fortalte litt om arbeidet de hadde gjort som gruppe sammen. Elevene har også tenkt bærekraft, og reparerer derfor på eksisterende benker i stedet for å kjøpe alt nytt.

Sindre Bakken og Oliver Haug forteller om jobben som gjøres. - Klikk for stort bildeSindre Bakken og Oliver Haug forteller om jobben som gjøres. Hege Linnerud Næss - Vi har restaurert alle benkene, så man kommer noen centimeter høyere opp og de er litt triveligere å sitte på. Det blir en del repetisjon og terping på teknikken når vi må gjøre det så mange ganger, sier Oliver Haug og ser ut over alle trappene i Størenslunden, som det jo er en del av.

- Og noen steder er det umulig å rette opp, så der må man bare pynte på utgangspunktet. Litt førstehjelp, sier Sindre.

Samarbeid

Marius Granlund Woldengen jobber på spreng for å bli ferdig til helgen. - Klikk for stort bildeMarius Granlund Woldengen jobber på spreng for å bli ferdig til helgen. Hege Linnerud Næss Det er flere eksterne aktører som har hovedansvar for prosjektet, blant annet Byggservice som jobber på den store scena. Elevene gleder seg til de er ferdig på skolebenken og skal ut i ulike lærlingbedrifter til høsten. Alle elevene har også fått skaffet seg lærlingplass.

Tverrfaglig eksamen

Men først er det en tverrfaglig praktisk eksamen som står for tur. Da skal elevene vise hva de har lært i løpet av to år på yrkesfaglig studieprogram, i en praktisk øvelse med lærer og sensor tilstede med karakter og vurdering til slutt.

- Den er vi litt nervøse for, sier Fredrik Rustaden Olsen.

- Det trenger dere ikke være, for det kommer til å gå så bra, betrygger faglærer Dehlimarken.

Les mer om den offisielle åpningen av Størenslunden lørdag 13. mai her.