Statsministerbesøk på Hadeland videregående skole

I dag fikk vi besøk av selveste statsminister Jonas Gahr Støre. Statsministeren var raus med både selfier og satte av tid til samtaler med elevene våre.

Jonas Gahr Støre på besøk - Klikk for stort bildeJonas Gahr Støre på besøk Hege Linnerud Næss Statsminister Jonas Gahr Støre fikk en svært varm velkomst av spente elever og ansatte som brøt ut i spontan applaus da han kom inn hovedinngangen tirsdag morgen. Statsministeren hilste først på elever på breddeidrett. Det var full aktivitet i gymsalen da Støre slo av en prat, midt i innebandy-kampen.

Kok på kjøkkenet

Deretter gikk turen til elevene på restaurant og matfag. Der fikk Støre se elevene i aksjon, og han innrømmet at han ble sulten av å se all den gode maten. Faglærer Marianne Hovland Heggen snakket varmt om faget, og satte fokus på det gode samarbeidet de har med næringslivet på Hadeland og bruken av lokale råvarer.

God praksis

Sander Becsan - Klikk for stort bildeSander Becsan Hege Linnerud Næss Elevene våre bidro også med servering av mat til møtet med Elevtjenesten. Der fikk statsministeren innsikt i hvordan arbeidslivsteamet jobber med å få elever gjennom videregående opplæring og hvordan skolen samarbeider med næringslivet for å få elever ut i jobb. Der gjorde eleven vår Sander Becsan en svært god figur.

Viktig elevrådsarbeid

Statsministeren tok seg også tid til et møte med elevrådsleder Nils Jørund Lieberg hvor de blant annet snakket om ettervirkningene av koronatiden for ungdommen og noe av det viktige elevrådsarbeidet som gjøres på Hadeland videregående skole. Det ble et hyggelig og varmt møte. Nils Jørund rettet fokuset mot arbeidet med inkludering og elevmedvirkning.

- Det er kjempebra med et elevråd som jobber for inkludering og trivsel, sa statsministeren.

- Også er det spennende å møte motiverte og engasjerte ansatte og elever som driver god skole. Som statsminister sitter jeg med læreplaner og budsjett, som er teorien, mens det å besøke skoler er praksis. Så vi tar med oss alt det vi har hørt i dag videre. Og slike besøk er noe av det fineste med jobben, sa Jonas Gahr Støre før han dro videre.

Tusen takk for besøket!

Se flere bilder på Facebook.