Resultatene for skolevalget på HVS

Forrige uke gjennomførte vi skolevalg på HVS. Det ble en lærerik og morsom seanse. Les mer om resultatene her.

Skolevalget 2023

Skolevalg - resultater - Klikk for stort bildeSkolevalg - resultater Hege Linnerud Næss Elever fra programfaget politikk og menneskerettigheter var valgmedarbeidere i stemmelokalet og gjorde en god jobb med å lede alle medelevene gjennom stemmegivingen. Elever fra medielinja filmet debatten, som gikk i to omganger i kultursalen. Politikkelevene Magnus Bjelland, Pauline Sandsengen og Andreas Haugen Lindseth var godt fornøyde med dagen.

- Det var et høyt nivå på noen av debattantene. Det var tydelig at noen hadde debattert før, og at noen hadde mer erfaring enn andre, forteller dem.

Populistiske lovnader

Elevene sier også at de enkelt gjennomskuet de populistiske lovnadene hos flere av politikerne.

- Mange lover og lover mye, men sier lite om hva de skal gjøre for å få det til, mente elevene.

Mange hadde møtt opp for å lytte til politikerne. - Klikk for stort bildeMange hadde møtt opp for å lytte til politikerne. Hege Linnerud Næss Allikevel utrykte elevene at det var fint å få innblikk i politikk, selv om mange av sakene var på nasjonalt nivå, og som derfor ikke ble like relevante for kommunevalget.

- Men det var et morsomt format og veldig lærerikt. Det var fint å få prøve å få stemme. Da blir kanskje terskelen for å stemme noe lavere for de over 18, når man har gjort det en gang før? avsluttet elevene.

Resultater

HVS hadde valgoppslutning på 63,21%. Vinneren ble FrP med 27,5% av stemmene. Deretter kom Arbeiderpartiet med 24,5% og Høyre med 24,0% av stemmene. Deretter ble det et lite byks ned til Venstre med 11,3%, Sp med 4,8%, og SV med 4,6% av stemmene. Resultatene for skolevalget for Hadeland videregående skole kan du også finne her på skolevalg.no