Nye perspektiver etter utveksling i Barcelona

Elise Aleksandra Fanebust jobber hos oss som lærling på tilrettelagt avdeling og i høst var hun tre måneder på utveksling i Barcelona. I etterkant har hun fått et nytt perspektiv på hvor godt vi jobber sammen om de sårbare elevene her på HVS.

Lærlingen vår Elise har vært på utveksling på tilrettelagt avdeling i Barcelona - Klikk for stort bildeLærlingen vår Elise har vært på utveksling på tilrettelagt avdeling i Barcelona. Hege Linnerud Næss

Erasmus-prosjekt

Elise fikk muligheten til å reise på utveksling til Barcelona via et Erasmus-prosjekt i regi av Innlandet fylkeskommune i høst.

“Vi ble fortalt på et samlingsdøgn på Hamar at vi kunne få muligheten til å ha tre måneder av lærlingtiden vår i utlandet. Jeg skrev en søknad, var på intervju, og fikk plass på en tilrettelagt avdeling i Barcelona.”

Forskjell i elevsyn

Oppholdet bød på nye perspektiver - Klikk for stort bildeOppholdet bød på nye perspektiver. Elise Aleksandra Fanebust

Først hadde hun tre uker med språkskole, for å lære noe grunnleggende spansk.

"Det var mye fokus på grammatikk og litt lite fokus på praktisk-muntlig øving, men det var lærerikt. Heldigvis jobbet jeg tett med en lærer på skolen som snakket godt engelsk, så vi klarte å kommunisere godt.”

Elise fikk jobbe på en full skole med bare elever med ekstra behov. Hun opplevde store forskjeller i elevsyn og hvordan man jobber tett på de elevene med de ekstra behovene.

“Jeg vil si vi er ytterst profesjonelle her i forhold. Det største kultursjokket i Barcelona kom nok fra hvordan lav motivasjon hos ansatte og høy temperatur i diskusjoner bidro til et dårlig samarbeidsklima. Vi har diskusjoner her hos oss også, men vi holder alltid elevens beste høyest. Vi er mer tilfredse her på HVS, og har en varm tilnærming ovenfor elevene, noe elevene har rett og krav på,” forteller hun.

Turistopplevelser

Det ble også tid til kulturelle opplevelser - Klikk for stort bildeDet ble også tid til kulturelle opplevelser. Elise Aleksandra Fanebust

Livet i Spania bød også på kulturelle opplevelser.

“Vi hadde flere aktiviteter vi kunne melde oss på. Jeg hang med venner, dro på stranda, besøkte klassiske turistplasser og levde livet! Vi dro ned syv stykker totalt fra Norge, og noen av dem snakker jeg med enda.”

Hjertevarme

Elise har planer om å fullføre fagprøven i mai og drømmejobben er å bli psykolog. Hun forteller at hun har lært mye om seg selv i løpet av de tre månedene.

“Jeg har fått et nytt perspektiv på arbeidsplassen min, og jeg ser hvor mye hjertevarme det er her. Jeg har også blitt mer trygg på meg selv og tør å si i fra når jeg er uenig i noe", avslutter hun.

Vi ønsker Elise masse lykke til videre på veien!