Sjur videre i Biologiolympiade

Elevene i programfaget biologi på Vg3 har deltatt i første runde av årets norske biologiolympiade. Sjur Raastad Kjørven kvalifiserte seg til runde to.

Sjur Raastad Kjørven videre i biologiolympiade - Klikk for stort bildeSjur Raastad Kjørven videre i biologiolympiade Hege Linnerud Næss

Biologiolympiaden er en kunnskapskonkurranse for elever med biologi som programfag ved videregående skoler i Norge. Alle videregående skoler i Norge er invitert til å delta.

Tok tiden til hjelp

“Læreren vår kom inn med en prøve i timen som vi skulle ta. Jeg var egentlig ganske uforberedt, men tok tiden til hjelp og svarte så godt jeg kunne på flervalgsoppgavene. Når vi fikk tilbake resultatene, fikk jeg vite at jeg hadde kommet videre med ett poengs margin," forteller Sjur.

23 heldige poeng

I årets første runde av Biologiolympiaden var det 1169 deltakere fra 95 forskjellige skoler. Gjennomsnittet i årets runde 1 var på 17 poeng, og elever med 22 poeng eller høyere kom videre til runde 2. Sjur fikk 23 poeng og kvalifiserte seg derfor til runde 2, sammen med 153 andre elever.

“Både jeg og klassekameratene mine ble litt overrasket,” forteller han.

Internasjonal finale

Biologiolympiaden skjer over tre runder: I runde 1 går konkurransen ut på å fullføre standardiserte flervalgs-oppgaver som gjennomføres i skolen i løpet av høstsemesteret, hvor pensum består av Biologi 1. Runde 2 består av flervalgsoppgaver, påstandsoppgaver og kortsvarsoppgaver som gjennomføres på skolen i januar. Pensum består av Biologi 1 og Biologi 2, og noen oppgaver er hentet fra den internasjonale finalen. De beste elevene fra runde 2 blir invitert til å delta i en intensiv finaleuke ved Universitetet i Oslo.  Vinnerne får tilbud om å delta i den internasjonale olympiaden i biologi senere samme år.

“Det kan bli spennende det. Faget har alltid føltes overkommelig for meg, og jeg mestrer det greit. Så får vi se hvor langt det rekker,” avslutter han.

Vi ønsker Sjur masse lykke til videre!