Hilde stakk av med Dysleksi Norges Perspektivpris for 2025!
Bente Moxnes
Mandag denne uka gikk Dysleksi Norges Perspektivkonferanse av stabelen, og årets tema var DLD som handler om utviklingsmessige språkforstyrrelser. Da skulle også Perpspektivprisen for 2025 deles ut. Den prisen gikk til vår egen dysleksikoordinator, Hilde Kristin Hømann.
Begrunnelse
Hilde hadde blitt nominert av sin lærerkollega ved Hadeland videregående skole, Heidi Nyhus. Juryens begrunnelse var som følger:
– Hun har gjennom mange år vært en avgjørende drivkraft for elever med spesifikke lærevansker. Ikke bare gjennom systemer og rutiner, men gjennom en urokkelig tro på at alle elever skal få oppleve mestring, er juryens uttalelse.
Tro på arbeidet
Hilde satte fokus på laget rundt eleven i sin takketale.
Hilde Kristin Hømann
En tydelig beveget Hilde mottok prisen på scena og sa noe om hvordan arbeidet hadde startet opp i sin takketale.
– Jeg og Heidi Nyhus var en del av en prosjektgruppe, hvor vi var på en skolesamling om dysleksi. Etter samlinga gikk vi tilbake til vår sjef og sa at “dette har vi tro på”. Vi fikk støtte både fra leder og fra fylkeskommunen til å opprette en stilling som skulle komme i gang med et slikt arbeid.
Og resten er historie.
Ros fra kolleger
Hilde samarbeider mye med andre lærere på skolen, nettopp for å sikre at elevene får den individuelle tilpasningen de trenger. Hun bidrar med kartlegging og opplæring i digitale hjelpemidler, som gjør det lettere for eleven å vise hva de kan. Kolleger på ulike avdelinger på skolen roser Hilde opp i skyene.
– Dette var veldig velfortjent, forteller lærer på bygg- og anleggsteknikk Lars Emil Hasle.
Egne opplevelser
Perspektivprisen 2025 er trygt plassert på Hildes kontor.
Hilde Kristin Hømann
Hilde har selv lese- og skrivevansker, og har derfor stor forståelse for det elevene måtte ha utfordringer med. Hver dag bidrar hun til å gjøre hverdagen enklere for elever med lese- og skrivevansker. Hilde mener også at tilretteleggingen som gjøres for elever, er et lagarbeid. “Laget rundt eleven” må ha et felles fokus på elevenes mestring, og Hilde forteller at hun er også avhengig av å samarbeide med andre for å lykkes.
Skolen skal derfor feire Hildes Perspektivpris før høstferien, med en hyggelig markering for alle ansatte.
– Prisen viser at laget rundt eleven fungerer hos oss, og at IKO-systemet er godt innarbeidet, fortsetter hun.
IKO-arbeidet sikrer identifisering, kartlegging og oppfølging av elever med lese- og skrivevansker.
Stor glede
– Jeg merker jeg er både skjelven i stemmen og har litt vondt i kroppen! Jeg er veldig stolt over vår skole og over alle lærere som står på for elevene sine. Det er med veldig stor glede at jeg på vegne av skolen mottar denne prisen”, avslutter hun.
Vi gratulerer Hilde med Dysleksi Norges Perspektivpris for 2025!