Torstein videre til finalen i Abelkonkurransen

Vg1-elev Torstein Barvik Molstad er videre til finalen i Abel-konkurransen og setter kursen til Trondheim i mars for å konkurrere sammen med de aller beste i landet innen matematisk problemløsing.

Torstein Barvik Molstad er videre i Abelkonkurransen - Klikk for stort bildeTorstein Barvik Molstad videre i Abelkonkurransen Hege Linnerud Næss Lang tradisjon

- Jeg ble veldig glad da jeg fikk vite at jeg kom videre, forteller Torstein.

Abelkonkurransen er en konkurranse i matematisk problemløsning for elever i videregående skole som har blitt arrangert i Norge siden 1993. Konkurransen består av to innledende runder som gjennomføres digitalt ute på skolene, og en finale som holdes ved NTNU i Trondheim. Om du gjør det godt i Abelkonkurransen kan du bli invitert til en eller flere internasjonale konkurranser i matematikk.

- Jeg sjekka resultatlista annenhver time fram til den ble publisert. Jeg håpte at jeg kom videre basert på de poengene jeg hadde fra den første runden, og heldigvis stemte det.

Slurvefeil

Torstein endte på delt 19. plass, og det er de 20 beste som kommer videre. Det ble derfor avansement i konkurransen med et nødskrik.

- Jeg hadde en slurvefeil som irriterer meg fremdeles. Hadde jeg klart den oppgaven, vet jeg at jeg hadde kommet høyere opp på lista. Jeg tenker en del på den slurvefeilen, sier han.

God øving

Allikevel er motivasjonen på topp for finalen, og han ser på det hele som en god øvelse til å gjøre det enda bedre i konkurransen på Vg2 og Vg3.

- Jeg deltok for første gang i fjor, og kommer til å prøve igjen de neste to årene. Det hjelper å ha vært gjennom konkurransen et par ganger. Jeg ser på det som god øving, og erfaring hjelper.

Logisk sans

De matematiske løsningsoppgavene man får servert underveis i konkurransen, skiller seg noe fra mattefaget på skolen.

- Man må tenke lurt og bruke en del logikk for å løse oppgavene, og det er veldig spennende, avslutter han.

Vi ønsker Torstein masse lykke til videre i finalen 7. mars!