Storfint besøk av stortingspresidenten

Stortingspresident Masud Gharahkani holdt et levende og inspirerende foredrag på Hadeland vgs.

Masud Gharahkani på HVS - Klikk for stort bildeMasud Gharahkani på HVS Hege Linnerud Næss - Så hyggelig å være her. Her var det fint! sa stortingspresidenten da han ankom Hadeland videregående skole torsdag ettermiddag 23. februar.

Han ble møtt av rektor Elisabeth Raastad Kjørven og elevrådsleder Nils Jørund Lieberg Stieng og nestleder Hanne Koller.

Han gledet seg til å holde foredrag for elever i elevrådsstyret og programfaget politikk og menneskerettigheter.

Verdt å kjempe for demokratiet

Volodymyr Zelenskyj i stortingssalen - Klikk for stort bildeVolodymyr Zelenskyj i stortingssalen Masud Gharahkani Gharahkani snakket mye om demokratiet i Norge og hvor heldige vi er som lever i et slikt land hvor de demokratiske prosessene og ytringsfriheten står sterkt. Allikevel er dette verdier man ikke kan ta for gitt, og som er viktig å fortsette å kjempe for.

Han kom også inn på internasjonale temaer som krigen i Ukraina og situasjonen i Iran. Han trakk spesielt fram video-overføring med Volodymyr Zelenskyj i stortingssalen som et viktig øyeblikk, og hvordan nasjonen Norge kan være med på å støtte den kampen for frihet, demokrati og selvstendighet som Ukraina kjemper i krigen mot Russland.

Ungt engasjement er viktig

Gharahkani fortalte om sin rolle som Stortingspresident, og elevene stilte mange gode spørsmål om hans arbeid og oppgaver på Stortinget.

Gharahkani snakket også om Grunnloven, og endringene den har vært igjennom siden 1814. Han synes også det er viktig å få unge til å bli involvert i politikken, om det så er heve stemmen sin innen kommunepolitikk, klimasaken, internasjonale konflikter, eller det å skulle bruke stemmeretten sin, som på mange måter er det viktigste av alt.

- Hvis man ikke stemmer ved valg selv, lar man andre bestemme over saker som angår en selv, fortalte han.

Står rakrygget mot hets

Masud Gharahkani på HVS - Klikk for stort bildeMasud Gharahkani på HVS Hege Linnerud Næss Gharahkani har også opplevd mye hets på sosiale medier, mye på bakgrunn av hvem han er og hva han står for. For han er det ikke noe alternativ å tie.

- Jeg har lært meg å skrelle vekk det som ikke er bra, og heller fokusere på det positive, fortalte han.

Vi setter veldig pris på at Stortingspresidenten tok turen innom Hadeland videregående skole. Det ble en svært vellykket undervisningsøkt for både elever, lærere og ledelse, og absolutt noe utenom det vanlige! Tusen takk for besøket!

Se flere bilder på vår Facebookside.