Musikklinjas storprosjekt 2023

"One Upon a Time - A Disney Storybook" spilte tre fulle forestillinger i uke 7 og høstet strålende kritikker.

Elevdrevet prosjekt

Musikklinja storprosjekt - Klikk for stort bildeMusikklinjas storprosjekt "Disney" Zita Christina Ulnes-Groff - Storprosjektet er noe helt spesielt for musikkelevene når de går siste året på videregående skole, forteller produksjonsleder og faglærer i musikk, Ann Beate Solstad Eide.

I storprosjektet får elevene ta del i alle ledd av en produksjon, fra idéfase til ferdig forestilling. Elevene begynte på senhøsten med planlegging og valgte tema og konseptet Disney for forestillingen.

Elevene har også skrevet manus, rigget scene, laget scenografiplaner, kostymer, hatt regi, laget koreografi og redigert filmer og bilder til storskjermen.

- Det var i desember vi for alvor startet å jobbe mot premieredatoen og elevene tok i bruk alt det de hadde lært i musikkfagene gjennom tre år på musikklinja, forteller Ann Beate.

God hjelp av flere

Imponerende ferdigheter i ulike instrumenter - Klikk for stort bildeImponerende ferdigheter i ulike instrumenter Zita Christina Ulnes-Groff - Vi ønsket å skape en forestilling med stor variasjon som skulle passe alle aldersgrupper, og samtidig skulle alle få spille noe de liker, fortalte musikkelevene på Vg3.

Elevene har arrangert og skrevet noter med god hjelp av faglærer David Sætre Hveem. De har også øvd ukentlig i timer med samspill og hatt egne øvinger med faglærer Rolv Olav Eide hvor de sammen jobbet frem gode instrumentpartier.

Elever på medier og kommunikasjon filmet og tok bilder av forestillingen, slik at musikkelevene kan se tilbake på prosjektet og mimre over hvor mye arbeid som ble lagt ned, og hvordan det ga resultater.

Scenevant gjeng

Ingeborg Moe Ellefsrud og Martine Løvbrøtte i duett - Klikk for stort bildeIngeborg Moe Ellefsrud og Martine Løvbrøtte i duett Zita Christina Ulnes-Groff Forestillingen var fylt av humor, snedige replikker og fantastisk musikk. Vi fikk et utvalg av gjenkjennbare og klassiske sanger fra Disney-universet, men også noen nyere hits. Flere låtvalg var originale, og med låtene fra filmene Soul og Coco, fikk flere elever sette sitt helt unike preg på showet.

Det var svært gøy å se den progresjonen man kan ha som elev på musikklinja, fra fersk elev i Vg1, til å stå beinstøtt som Vg3-elev på stor scene foran et stort publikum.

Gratulerer så mye med en fantastisk levert forestilling!

Se flere bilder fra forestillingen på musikklinjas egen Facebook-side.