Motiverende minikurs i bilpleie

I uke 2 hadde elevene våre på Vg2 Kjøretøy et minikurs i bilpleie, hvor resultatet ble rene og skinnende pene biler.

Elever på Hadeland videregående skole - Klikk for stort bildeBilpleie Hege Linnerud Næss Bilpleie på agendaen

De siste årene har enkelte ildsjeler jobbet for at elever kan ta fagbrev i bilpleiefaget. Nå er dette endelig mulig. Lærerne på Vg2 Kjøretøy, Steinar Raknerud og Martin Kristiansen, synes det var en god idé å gjennomføre et minikurs i bilpleie for elevene, slik at elevene kunne få litt innblikk i hva faget handler om. Jobbspesialist og bilentusiast Øyvind Maroni ble også spurt om han kunne bidra med utstyr og kompetanse, og slik benyttet vi oss av kompetanse på tvers av flere avdelinger.

Blanke fronter

Kurset gikk over tre dager og fokuset var lakk og lakk-behandling, hvordan gjøre bilen blank og hvordan beskytte lakken best mulig. Kurset åpnet med en kort innføring i forskjellige typer poleringsmaskiner, når og hvordan disse maskinene brukes, og litt om produkter som brukes og selve arbeidet.  Deretter fikk elevene se hva som skjer om de bruker maskinen feil og brenner gjennom lakken, og de fikk se eksempler på hvor bra det kan bli. Etter å selv ha fått lov til å teste maskiner og produkter, delte elevene seg i grupper og fikk begynne arbeidet med å pleie to biler som stod klare. Disse fikk en grundig vask uka før, av elever fra TIF.

Motiverende arbeid

Steinar og Martin var imponert over hvilken innsats elevene la i arbeidet og de var overrasket over utholdenheten hos elevene. Arbeidet er tidkrevende, i hvert fall hvis resultatet skal bli bra, men med engasjerte elever gikk dagene fort, både for ansatte og elevene selv! Flere elever ga uttrykk for at dette var utrolig gøy, og de ble motivert over å se hvor bra resultatet kan bli. Takk for et lærerikt minikurs!

Se flere bilder på skolens Facebookside.