Kokketalentet Maria i praksis hos Det Kongelige Hoff ved Slottet

Maria Parisi har hatt en spennende praksis hos Det Kongelige Hoff ved Slottet, hvor hun arbeidet i slottets produksjonskjøkken. Nå har hun fått prøvejobb som lærling hos Color Line.

Maria Parisi ved Slottet - Klikk for stort bildeMaria Parisi hadde praksisplass ved Slottet Maria Parisi Unikt innblikk

Maria Parisi i klassen 2KOS har hatt to dagers praksis hos Det Kongelige Hoff ved Slottet. Hun arbeidet i slottets produksjonskjøkken og lagde blant annet lasagne til hele hoffet. Hun fikk et unikt innblikk i en spennende arbeidshverdag og har gjennom praksisen fått begivenhetsrik kunnskap og knyttet flere nye bekjentskaper. Dette eksempelet på en praksisplass viser bredden og potensialet i bransjen restaurant- og matfag. Maria var svært takknemlig overfor Slottets kjøkkensjef Nicolai Lundsgaard som tok henne så godt imot.

Maria Parisi og Morten Laupstad - Klikk for stort bildeMaria Parisi Marianne Hovland Heggen NM i kokkfag

For et par uker siden hadde også 2KOS intern utvelgelse til hvem som skal representere skolen i kvalifiseringsrunden til NM i kokkfag. Lærerne på restaurant- og matfag inviterte Morten Laupstad fra Gamle Oppland på Harestua til å være meddommer. Morten har både kompetanse og erfaring som konkurransedommer i flere kokkekonkurranser.

Morten Laupstad var meddommer i den interne konkurransen - Klikk for stort bildeMorten Laupstad Marianne Hovland Heggen Hardtrening før kvalikk

Til tross for at Maria vant den interne konkurransen, er det Thi Myna Nguyen som skal representere HVS i fylkesmesterskapet som avholdes på Lillehammer videregående skole den 23. februar. Maria har på sin side fått prøvejobb som lærling for Color Line, som kolliderer med kvalifiseringsrunden. Det betyr at Thi Myna ligger nå i hardtrening for å kunne prestere på et høyt nivå i konkurransen på Lillehammer. Vinneren derfra skal nemlig delta i skole-NM i Bergen 12.-13. april. Vi ønsker Thi Myna masse lykke til i sin aller første matfaglige konkurranse, og Maria masse lykke til videre i sitt arbeid. Det er ingen tvil om at vi har mye talent på kjøkkenet på Hadeland videregående skole!