Elever på workshop med nyttig praksislæring

Om ikke lenge skal elevene på Salg, service og reiseliv starte kafé på skolen vår, og tok derfor turen til Gamle Oppland på Harestua for å idémyldre og la seg inspirere til egen praksis.

Elever på workshop - Klikk for stort bildeElever på workshop Bjørn Bjørkli Gull verdt

45 elever på Vg1 Salg, service og reiseliv dro på utflukt til Harestua for å ha en workshop i restauranten Gamle Oppland i Sagparken.

– At vi får komme hit er gull verdt for elevene. Vi er en praktisk linje som er helt avhengig av å samarbeide med næringslivet for å lære relevant kunnskap fra et arbeidsliv som er i stadig endring, sier lærer Marianne Johansen Skaarud.

Innehaver Morten Laupstad kom med gode råd, og han var også på skolebesøk i forkant, for å fortelle om det å være gründer og jobbe med idéutvikling og bærekraft.

Innovasjon og kreativitet

Lærer Johansen Skaarud setter pris på at elevene får mulighet til å være innovative og kreative utenfor klasserommet.

– Det bidrar til å bygge nettverk og forhåpentligvis kan det også gi synergieffekter på tvers av skole og næringsliv. Våre elever er morgendagens helter, og trenger å prøve, erfare og oppleve for å lære. Denne gjengen skal ut som lærlinger om to år, og da må de lære hva som kreves. Vi ønsker å besøke og samarbeide med flere bedrifter i ulike næringer for å få relevant læring, sier hun.

Les mer om denne saken i avisen Hadeland.