Påbygging til generell studiekompetanse

Etter fullført Vg2 eller Vg3 yrkesfag, eller etter at du har tatt fagbrev, har du mulighet til å søke ett år med påbygging til generell studiekompetanse.

Tre elever som sitter og prater ved et bord og har det hyggelig. - Klikk for stort bildeHos oss har du mulighet til å søke ett år med påbygging til generell studiekompetanse. Reed Foto AS

Ettårig påbygging

Du kan søke ettårig påbygging hvis du har fullført og bestått Vg1 og Vg2 fra et yrkesfaglig utdanningsprogram eller oppnådd yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev).

Etter å ha fullført ettårig påbygging og fått generell studiekompetanse, har du mulighet til å søke ulike høgskoler og universiteter.

I tillegg til fellesfagene tilbyr skolen et utvalg av programfag fra studieforberedende utdanningsprogram.

Fellesfag ettårig påbygging Vg3 - fellestabell for alle skoler som tilbyr dette
Fellesfag på ettårig påbygging Antall timer på Vg3
Norsk 10
Matematikk 5
Naturfag 3
Kroppsøving 2
Historie  5
Valgfritt programfag fra studieforberedende utdanningsprogram 5

Les mer om påbygging til generell studiekompetanse på www.vilbli.no.

Slik søker du