Fusk og plagiat

I skolearbeidet ditt forventes det at du som elev jobber selvstendig, redelig og kritisk. Fusk og plagiat kan få store konsekvenser for deg som elev.

Fusk og plagiat

Lærer kan sette anmerkning i Visma på en elev hvis det er mistanke om fusk, forsøk på fusk eller plagiat. Dette registreres på atferdskarakteren din som elev.

Fusk eller forsøk på fusk er bruk av ikke tillatte hjelpemidler eller hjelpere i skolearbeidet ditt. Det regnes som fusk dersom du under eksamener, prøver eller annen form for vurderinger bruker hjelpemidler eller hjelpere som ikke er tillatt.

Plagiat er å bruke andres tekster uten å vise til kilden. Eksempler på dette er direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster, uten kildereferanser og uten at teksten er markert som sitat. Plagiat er ikke alltid en bevisst handling, men kan oppstå hvis du har misforstått hvordan kilder skal brukes. For å unngå plagiering er det viktig at du lærer deg riktig kildebruk. Be læreren din om hjelp hvis du er usikker.

Regler for fusk og plagiat

Reaksjoner ved fusk, forsøk på fusk, plagiat og dårlig kildebruk
Type Definisjon Reaksjon
Fusk Bruk av ulovlige hjelpemidler eller hjelpere. Dette inkluderer ulovlig kommunikasjon med andre eller at andre har fysisk hjulpet til med arbeidet uten at det var tillatt. Atferdsanmerkning, IV og varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes av kontaktlærer i Visma InSchool.
Plagiat Store deler av arbeidet er kopiert uten kildehenvisninger. Atferdsanmerkning settes og varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes av kontaktlærer i Visma InSchool. Avhengig av om det er noe som tydelig kan gjenkjennes som elevens egenproduserte materiale, kan oppgaven vurderes etter vurderingskriterier til lav eller middels måloppnåelse.
Dårlig kildebruk Mindre deler av arbeidet er kopiert uten kildehenvisninger. Dette punktet anses som en del av opplæringen i god kildebruk. Eleven får mulighet til å korrigere oppgaven sin og levere et andreutkast. Ellers: Resten av oppgaven kan vurderes ut fra kriteriene.

Konsekvenser ved fusk

Fusk eller forsøk på fusk anses som et brudd på skolens ordensreglement. På eksamen kan forsøk på fusk føre til bortvisning fra eksamenslokalet og annullering av eksamen. Eleven/privatisten mister i så fall en eventuell standpunktkarakter i faget, og kan tidligst gå opp til ny eksamen ett år senere, og da som privatist. Husk at dersom du som elev bevisst "hjelper" en medelev med å fuske, er også dette et brudd på skolens ordensreglement.

Nedsatt i orden og/eller atferd

Orden- og atferdsanmerkningene til eleven sees på i karaktermøter på slutten av termin 1, termin 2 og ved standpunkt. I forskrift til opplæringsloven (forskrift) § 3-5 står det: «i vurderingen av orden og atferd skal det tas hensyn til forutsetningene eleven har. Til vanlig skal det ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser, unntatt dersom enkelthendelsen er særlig klanderverdig og grov». I rundskriv Udir-8-2014 i punkt 9.5, står det: «Når en elev vurderes i orden og i atferd, skal det foretas en helhetlig vurdering av eleven opp mot reglene i ordensreglementet over en lengre tidsperiode.» I karaktermøtene diskuteres det om eleven skal settes ned eller ikke, og kontaktlærere, faglærere og avdelingsleder foretar en avgjørelse sammen. Avdelingsleder og rektor fatter endelig beslutning.

I videregående opplæring skal vurdering i orden og atferd gis med karakterer. I orden og atferd skal disse karakterene brukes:

God (G): Vanlig god orden og vanlig god atferd.

Nokså god (NG): Klare avvik fra vanlig orden og fra vanlig atferd.

Lite god (LG): I ekstraordinære tilfeller ved store avvik fra vanlig orden og fra vanlig atferd.

Skolen velger hvilke av tiltakene eller sanksjonene i deres ordensreglement de ønsker å benytte ved konkrete tilfeller av brudd på ordensreglementet. Alle reaksjoner må imidlertid stå i forhold til alvorlighetsgraden av bruddet på ordensreglementet, slik at det er forholdsmessighet mellom forseelse og reaksjon.