Biblioteket

Skolebiblioteket ligger i 3. etasje og har lokaler sammen med Gran kommunes folkebibliotek.

Åpningstider

• Mandag og onsdag kl. 08.00–19.00
  • Tirsdag, torsdag og fredag kl. 08.00–15.00
  • Lørdag kl. 10.00–14.00

Biblioteket åpner for lånere utenom skolen kl. 11.00.

Søk i bibliotekets katalalog

Du kan kontakte biblioteket på telefon 904 04 900 .

Kontaktpersoner for elever/lærere ved Hadeland videregående skole:

• Shantelle-Lee Knaplund Høgmoen, telefon: 902 15 246
  • Audhild Mosskull, telefon: 907 45 972

Her finner du oss

Inngang til biblioteket er fra skolens areal i 3. etasje og fra inngang 3 ved tannklinikken på østsiden av skolebygget.

Digitalt lånekort

Du kan nå få lånekortet digitalt, følg oppskriften her på Bibliotekutvikling.no.

På biblioteket kan du:

• Låne bøker, lydbøker, filmer, spill, tegneserier, tidsskrifter.
  • Benytte fem stasjonære PC-er med skriver.
  • Lese aviser, tidsskrifter og ukeblader.
  • Bruke referanselitteratur: ordbøker, leksika m.m.
  • Bruke tre grupperom, samt et stille leserom.
  • Spille sjakk.
  • Bruke to utlånsautomater hvor du selv kan betjene inn- og utlevering av bøker med lånekort.
  • Trådløst nettverk.
  • Få hjelp av bibliotekpersonalet til oppgaver eller få gode lese- eller filmtips.
  • Være med i lesesirkel. Lesesirkelen møtes en gang i måneden og er for elever ved skolen. Ta kontakt med skolebibliotekar Shantelle om du vil bli med.

Biblioteket er et kombinert folke- og skolebibliotek, og fungerer både som et møtested og læringssenter.

Lånekort

Vi ønsker at alle elever skal ha lånekort på biblioteket. Hvis du ikke har lånekort fra Gran eller Brandbu bibliotek fra før, kan du kontakte biblioteket.

Du får et skjema som skal fylles ut, og vi lager et kort til deg. Det er gratis å få lånekort første gangen. Dersom du mister det og må ha nytt, koster det 30 kroner.

Tips til fordypningsoppgaver i norsk

Forslag til temaer og bøker du kan skrive om i fordypningsoppgaven:

Informasjon om hvordan du går fram for å skrive oppgaven:

Regler for referansehåndtering og kildeføring:

Artikler om litterære sjangre og litterære virkemidler som kan være nyttig å bruke som sekundærlitteratur: