Arbeidslivsteamet

Yrkesfagkoordinator og jobbspesialist hjelper deg å velge riktig utdanning, praksis og yrke. De har kontor i elevtjenestegangen.

Skolens yrkesfagkoordinator

Kikka J. Nauste

Alle videregående skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram har egne yrkesfagkoordinatorer.

Yrkesfagkoordinatorens oppgaver

• hjelper elevene i overgangen mellom Vg2 i skole og læreplass i bedrift
  • ansvar for tilbudet om alternativt Vg3 for søkere som ikke får læreplass – her samarbeider de med lokalt næringsliv om etablering av praksisplasser og rekruttering av nye læreplasser
  • hjelper til med å sette ungdommer i kontakt med bedrifter, opplæringskontor og andre
  • organiserer aktiviteter for elever på yrkesfag – som skolekonkurranser og fagdag om lærlingordningen
  • samarbeider med andre skoler i fylket om lærlinger

Skolens jobbspesialist

Øyvind Skilbrei Maroni

Hva gjør jobbspesialisten?

• Blir kjent med eleven og kartlegger ferdigheter, styrker og utfordringer.
  • Jobber mot bedrifter for å finne en god praksisplass, som matcher elevens styrker og interesser.
  • Målet er at eleven skal finne en praksisplass, som ender med en opplæringskontrakt som lærling/lærekandidat
  • Jobbspesialisten følger opp eleven i bedrift over tid og veileder bedriften i god tilrettelegging.
  • Jobbspesialisten følger opp elever, som av ulike årsaker, har behov for tett oppfølging og som er i ferd med å droppe ut av skolen.