Har du lese- og skrivevansker?

Hadeland videregående skole er godkjent som dysleksivennlig skole av Dysleksi Norge. Det betyr at vi er opptatt av å legge til rette for deg med lese- og skrivevansker.

Hva er dysleksivennlig skole?

Hadeland videregående skole er en dysleksivennlig skole der vi legger til rette for elever med lese- og skrivevansker. Godkjenningen som dysleksivennlig skole er gitt av Dysleksi Norge, og den innebærer at skolen har et system for kartlegging og tiltak når det gjelder lese- og skrivevansker blant elevene.

Dysleksivennlig skole er en del av skolens IKO-arbeid. IKO sikrer systematisk identifisering, kartlegging og oppfølging.

Hjelpemidler og rettigheter ved prøver og eksamen

Elever med lese- og skrivevansker har rett til ulike hjelpemidler. Vi er opptatt av at du får den hjelpen som er tilpasset ditt behov, uavhengig av om du har trenger hjelp med å lese og skrive, eller om du har vanskeligheter med å organisere informasjon eller huske ting. Tilrettelegging kan for eksempel være smartbøker, lydfiler/lydbøker, eller andre hjelpemidler som kan gjøre det enklere for deg å vise hva du kan.

Lingdys er en del av skolens læremidler, og alle elever kan bruke dette programmet både i undervisningen og på eksamen. Hvis du ønsker å fortsette å bruke Lingdys etter at du har sluttet på skolen, hjelper vi deg med å søke om dette via NAV.

Prøver og eksamen

Elever som har behov for spesielle tilrettelegginger på prøver og eksamen må ta kontakt med skolen slik at vi kan hjelpe deg å søke om slik tilrettelegging. Dokumentasjon må medbringes.

Har du fått innvilget tilrettelegging, har du som elev muligheten til å få en 20% mindre oppgave eller 20% mer tid på prøver. Ta kontakt med skolen, så finner vi den best mulige løsningen innenfor skolens rammer.

På eksamen må du søke om tilrettelegging. Dokumentasjon må leveres. Les mer om særskilt tilrettelegging ved eksamen.

Veiledning

Hvis du har spørsmål eller trenger hjelp, kan du ta kontakt med vår dysleksikoordinator. Dysleksikoordinator kan hjelpe deg med alt fra kartlegging til individuell tilpasning, opplæring og søknad om hjelpemidler.

Spørsmål om spesialundervisning og tilrettelegging kan rettes til:

Mer informasjon

Film av Mads Johan Ødegaard og Katie Noel Wyman. Filmen viser hvordan det føles å ha lese- og skrivevansker.

Film laget av Klar Tale – Norges eneste lettleste nyhetsavis. Intervju med Erna som har lese- og skrivevansker.